18 november 2012...

(... geschreven door Sinco)

 

Vorige week 12 november stagneerde ons dagboek met de niet gepubliceerde opmerking: "Vandaag zitten Roelie en ik beiden in de lappenmand. Waarschijnlijk Dengue. Ons huis is niet geheel muggenvrij en 's nachts worden we vaak gestoken. Daarmee kan Dengue overgedragen worden. Een soort tropische griep. Roelie ziek met voorhoofdshoofdpijn, ik gewrichtspijnen en koorts. We hebben er iets voor ingenomen en hopen dat het helpt, want er ligt weer een hele week voor ons."

Inmiddels zijn we weer een week verder en is Roelie een week ziek geweest, terwijl ik gelukkig opknapte en gewoon kon lesgeven op RFIS.

Toch zijn we vaak in het weekend zo moe en druk dat de frequentie van het dagboek er bij inschiet. Onze excuses daarvoor.

 
 


Rain Forest International School: 100 leerlingen van 6 verschilende zendingsorganisaties in Kameroen en omgeving.
Links de bibliotheek/studyhall, het computerlokaal en klaslokalen, rechts vooraan de samenkomstruimte,
op de achtergrond het science-gebouw en het middleschool-gebouw.

Enkele jaren geleden is deze school hier nieuw gebouwd. Toen lag zij nog midden in het regenwoud.
Maar Yaounde breidt zich snel uit en nu worden er overal om ons heen huizen gebouwd en kleiwegen aangelegd.

 
 

3 weken geleden stopte mijn laptop plotseling met een aantal functies. Gelukkig had ik een recente backup, want na een dag startte hij helemaal niet meer en was ik dus ernstig beperkt in het voorbereiden en geven van mijn lessen. Ik heb hier immers nauwelijks boeken, alles zit in mijn laptop.

Gelukkig kreeg een Nederlandse Wycliffe vertaler in het noorden van Kameroen bezoek van zijn familie. Dezen brachten een nieuwe laptop voor me mee die Erlend in Nederland voor me had gekocht, en sinds een week kan ik mijn werk weer vrijuit doen!

 


De afgelopen weken op RainForest International School waren best bijzonder. We hielden een zogenaamde special emphesis week met aandacht voor vele zaken die het leven van jonge mensen bedreigen: valse verlokking van alcohol en drugs, sex en verkeerde relaties, maar ook heel praktisch voorlichting over brand en bijbehorende oefeningen.

We hebben een paar jonge getalenteerd-gekke leraren (Jeshurun en Jordan) die voortreffelijk toneelstukjes over deze zaken uit hun mouw schudden en de zaal alert hielden met motorgeweld en ander vuurwerk.

Jordan (licht shirt) en Jeshurun (blauw shirt) in actie met ludieke voorlichting over verdovende middelen. Dit is ook op scholen in Kameroen een reeel probleem.

De leerlingen hingen aan hun lippen!

In deze special emphesis week hielden we elke morgen een uur lang "chapel" - samenkomst, met toneel, een indringende boodschap en lofprijzing geleid door de leerlingen.

  De moeder van een van de leerlingen brengt een heel persoonlijke indringende boodschap van het belang van het persoonlijk kennen van en enthousiast zijn over je Vader in de Hemel.
De anders zo stille Abby leidt de samenzang op een mooie bescheiden wijze.
 

Liz (lerares) houdt een indringende toespraak over relaties. Ik was van elke toespraak echt onder de indruk. Wat een goede boodschappen! Wat zijn deze leerlingen bevoorrecht dat ze deze goede bijbelse boodschap in hun leven meekrijgen.

De toespraken werden begeleid door materialen om het geleerde te onthouden. Rechts "Weet je niet dat je lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Je bent niet van je zelf maar gekocht en betaald. Vereer dan God met je lichaam! (1 Cor 6:20)

Nog meer toneel en toespraken over de bedrieglijke verlokkingen van deze tijd die feitelijk jonge levens ruineren. We merken dat het echt impact op onze leerlingen heeft gehad.
Zonder voorkennis van de Special Emphesis week hield deze toevallige gast(spreker) uit Amerika ook een indringen de toespraak over hoe hij zichelf voor de gek hield met een schijnbaar Christelijk leven, maar zonder God! ...
Totdat Hij God werkelijk terugvond!
 
 

Afgelopen donderdag hield een leerling uit mijn biologieklas een toespraak voor de leerlingen. Alweer zo'n indringende boodschap, beginnend met de grootheid van God in de schepping, maar dan de vraag hoe het ons leven bepaalt dat de Schepper van hemel een aarde jou op het oog heeft!
Waar staan we voor in dit korte leven?
Hij gebruikte daarvoor een lang meetlint dat heel het podium ruimschoots omspande met een heel kort donker beginstukje. Dat korte beginstukje vergeleek hij met ons leven hier op aarde. Hoe leef je dat? .... als je weet dat God een eeuwig leven met je voor heeft.... de rest van het (eindeloze) meetlint. Hij koos ervoor en riep ons aalemaal op om ins korte aardse leven helemaal voor God te gaan! Niet lauw zoals Laodicea in Openbaringen,
maar met hart en ziel.... wetend dat het meetlint meer is dan alleen het korte beginstukje!

  Er zijn heel wat sportblessures. Hier helpt Lois - de directrice - een leerling.
Boven: onze sportleraar Jordan - een vriend (links).
En rechts Nathan, een leerling van mijn kleine groep op donderdag. 5 studenten en ik (Sinco) doen bijbelstudie en zoeken Gods wil voor ons leven.
Op chapelday (donderdag) zijn we allemaal op ons "paas" best. Ik draag dan ook steeds keurige schoenen, overhemd, stropdas etc.
In beeld rechts (en ook onder) John, een andere leerling uit mijn kleine groep.
 
 

Donderdagmiddags na school houden we "kleine groep". Het is vrijwillig maar bijna alle leerlingen zijn lid van een kleine groep van 5-8 leerlingen met een leraar of zendeling als leider. 4 jongens vroegen mij of ik hun kleine groep wilde leiden. Ik vond dat een hele eer, en we hebben heel opbouwende tijden met elkaar. Sinds kort heeft zich ook een Kameroense jongen Paul bij ons gevoegd.

Links Tim,en Spencer, boven Nathan,
rechts John en Paul.

 
  Filmavond. Regelmatig zijn er extra schoolse activiteiten. Vorige week hadden we een filmavond op school om het contact met elkaar (ook staf en ouders) te bevorderen. De leerlingen hadden allemaal lekkere hapjes klaargemaakt om in de pauze te verkopen, ten bate van de leerlingenkas.  
 

Noah en Paula en hun kraam.
 
 

Scheikunde. Voor scheikunde moesten de leerlinge leren titreren. Dit was een welkome afwisseling van alle theoretische lessen, die hen vaak zwaar vallen. Het verschil met de Malango school in Papua New Guinea is dat hier op RFIS de leerlingen zo druk zijn met hun schoolprogramma, hun sportprogramma en hun extra activiteiten dat er weinig tijd en vooral ook energie overblijft op regelmatig gedisciplineerd huiswerk te maken Mijn vakken worden dan als zwaar ervaren, omdat ik wel behoorlijk wat kennis en kritisch zelfstandig denken verwacht.

 
 

Kevin en Paul in actie met titreren.

Nathan worstelt met zijn pipet.

Anneke en Nathan bereiden de titratie voor.
 
 

Titratie

We hebben 3 lesuren aan de titratie besteed. Een lesuuur met de principes en een introductie van het benodigde glaswerk en de handelingen. Een lesuur om de titratie te oefenen, en tenslotte een lesuuur voor de titratie als test. Alle groepen moesten de concentratie van een onbekend zuur bepalen en (tot miojn verbazing) hadden ze tot 2 cijfers achter de komma dezelfde uitkomst! Knap werk.

De foto's spreken voor zich.

Na afloop van de les zeggen veel leerlingen ook hier: "meneer ter Maat, bedankt voor de fijne les."
Dat vind ik wel bemoedigend.

 


Camilla (links) is mijn rechterhand in de scheikundelessen (linksboven)
 
 

Tim en Gaby

Han Byul en Ivan

Anneke peinzend bij de kleur van phenolphthaleine.
 
 

Links in het scheikundelokaal, een onverwachte opname met de zelfontspanner.

Rechts: ritme zit de Afrikanen in het bloed. Hier is David Winner in actie die ik onverwachts kan vastleggen in de pauze. Een erg leuke leerling die Science als favoriete vak heeft!

 
 

PS

We worden hier wel erg verwend. Een Nederlandse collega - Helma - had net een nieuwe 12 jaar oude Susuki terreinwagen gekregen van haar thuisfrontteam. Maar zij is nu met verlof in Nederland en zocht een goed baasje voor haar auto! U raadt het al.... haar gedachten gingen naar ons uit, zodat we nu de zorg, maar ook het plezier van een "eigen" auto hebben. We zullen ons uiterste best doen om hem weer als nieuw terug te geven aan Helma als zij volgend jaar terugkomt van verlof.

 
 

Tot volgende keer!

 
 

Ons post adres in Kameroen is:

Rain Forest International School
SIL - BP 1299
Yaounde
Cameroon - Africa

www.rfis.org

*******

 
 
Wilt u een email sturen?... aan Roelie: roelie@sinco.nl ....... of aan Sinco: mail@sinco.nl
 
 
HOME

Logos SIL

Klik op het logo
om naar de site van de zendingsoganisatie te gaan
 

SIL